Sydänmerkki auttaa arvioimaan lounasta
02.08.2012Suomalaiset ruokailevat paljon kodin ulkopuolella. Useimmat haluavat syödä terveellisesti, mutta ravintolassa nautitun aterian laatua on vaikea arvioida. Linjastoon tai ruokalistaan merkityt Sydänmerkki-tunnukset helpottavat parempien valintojen tekemistä niin henkilöstöravintolassa, koulussa kuin sairaalassa.
– Ravintoloitsijalla on tässä vastuu ja mahdollisuus tarjota terveellisempiä aterioita. Kun terveellisemmät vaihtoehdot on merkitty linjastoon tai ruokalistaan, on kuluttajan myös helpompi tunnistaa ne, sanoo ravitsemisasiantuntija Anna Kara Sydänliitosta.
– Suomalainen syö elämänsä aikana noin 15 000 ateriaa kodin ulkopuolella, kertoo ravitsemusasiantuntija Anna Kara Sydänliitosta. – Ruoan laadulla on siis paljon merkitystä terveyden kannalta.
Kuluttajan on kuitenkin vaikea arvioida annoksen terveellisyyttä päältä päin. Voisi esimerkiksi ajatella, että kasvisruoka on aina terveellisempi, mutta se ei välttämättä menekään niin – annos voi sisältää todella paljon esimerkiksi juustoa ja suolaa.
– Ravintoloitsijalla on tässä vastuu ja mahdollisuus tarjota terveellisempiä aterioita. Kun terveellisemmät vaihtoehdot on merkitty linjastoon tai ruokalistaan, on kuluttajan myös helpompi tunnistaa ne.
Lounaskin voi saada Sydänmerkin
Nykyisin sydänmerkkilounaan tarjoaa vakituisesti noin 100 ravintolaa.
Sydänmerkkijärjestelmään kuuluu ruokakaupasta tuttujen yksittäisten tuotteiden lisäksi myös lounas. Tällä hetkellä sydänmerkkilounaan tarjoaa vakituisesti noin 100 ravintolaa. Lounasruoalle on omat kriteerit, joissa huomioidaan kokonaisuus: salaatti- ja leipätarjonta, itse pääruoka ja lisukkeet sekä juomat.
– Sydänmerkki-aterian kriteereiden taustalla ovat ravitsemussuositukset ja toisaalta kriittiset kohdat suomalaisten ravitsemuksessa, kuten kovan rasvan ja suolan saanti sekä liian vähäinen pehmeän rasvan ja kuidun saanti.
Koko tarjonnan ei suinkaan tarvitse koostua Sydänmerkki-lounaista. Se voi olla yksi vaihtoehto muiden joukossa. Sydänmerkki-tuotteet helpottavat terveellisen lounasreseptin koostamista. Niitä on tällä hetkellä noin 900 kappaletta.
– Sydänmerkki-tuotteet täyttävät automaattisesti Sydänmerkki-lounaan kriteerit, mutta ateriaa ei tarvitse koostaa pelkästään niistä. Me Sydänliitossa autamme mielellämme ravintosisältöasioiden kanssa, Kara lupaa.
Vastuullisten yritysten valinta
Viime vuoden lopulla astui voimaan Kelan ja Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositus korkeakouluille, jossa määritellään ruuan ravitsemuksellista laatua. Saadakseen Kelan tukea osan oppilaitoksen tarjoamista aterioista on täytettävä Sydänmerkki-aterian mukaiset kriteerit.
– Lapset tai nuoret eivät välttämättä ole kiinnostuneita terveellisemmistä valinnoista. Jos tarjolla on terveyttä edistävä ateria, se luo kuitenkin mahdollisuuden parempaan valintaan, Kara muistuttaa.
Yhä useammilla suurkeittiöillä ja Food service -tuotteilla onkin Sydänmerkki käytössään. Myös IsoMitalla on Sydänmerkki-tuotteita. Sydänmerkki on yritykselle yksi tapa osoittaa vastuullisuutta.
– Terveellisen ruokavalion avulla voi vaikuttaa ihmisten terveyteen. Sillä, että sairauksia pystytään ehkäisemään, on kansanterveyden ja kansantalouden kannalta suuri merkitys, Kara sanoo.
Lisätietoa Sydänmerkistä: |
||
Mari Olli |
Anna Kara |
|
sähköpostiosoitteet: etunimi.sukunimi@sydanliitto.fi |