Isommin 2/2020

12 13 Kattiloiden kolinaa tiskissä, naapuripöydän lasten riitelyä, yleistä hälyä ja melua vai juuri oikein valit- tua taustamusiikkia, ehkä tuulen lempeää suhi- naa ja kaukaista puron solinaa sekoitettuna muutamiin yllätyksiin. Mitä luulet, mitä asiakkaasi haluaisivat kuulla lounastauolla tai illallisella? Kauhan vierestä: Ravintolatoiminnan pyörittäminen on muutakin kuin ruoanlaittoa ja reseptejä. IsoMitta esittelee alan mielenkiintoisia ihmisiä, yrityksiä ja ilmiöitä Kauhan vierestä -juttusarjassa. Oikeanlaiset äänet saavat ruoan maistumaan paremmalta ja asiakkaan viihtymään JA ÄÄNTÄ KOHTI! Ultra Nordicin Client Services Director & Sound Experience Advisor Antti Suomalainen tietää, miten ääni vaikuttaa asiakaskokemukseen ja liiketoiminnan kasvattami- seen. – Ääntä on joka paikassa! Niissäkin paikoissa, joihin sitä ei ole suunniteltu ja joihin se ei sovi. Ja se on ongelma. Äänen pitäisi olla sellaista, josta on iloa asiakkaille ja liiketoiminnal- lista hyötyä yritykselle. Ultra Nordic on Suomen ainoa kansainvälisesti akkredi- toitu strateginen äänitoimisto.Yritys tekee äänistrategioita, musiikki- ja äänituotantoja, tilaääniä ja äänimaisemointia sekä erikoisääniä. Puhutaan siis muun muassa äänilogoista, mainosmusiikista, yrityksen ääni-identiteetistä, eri tilojen taustaäänistä. Ääni menee tunteisiin Jos et ole kuullut äänilogoista tai äänimaisemoinnista, niin älä huoli. Äänisuunnittelu on melko alkutekijöissä vielä Suomessa ja oikeastaan koko maailmassakin, mutta nyt mennään vauhdilla eteenpäin. Käyttäjät ovat jo huoman- neet hyödyt ja erottuvat nyt kilpailijoistaan edukseen. Tulokset puhuvat puolestaan. Ultra Nordicilla on kokemus- ta muun muassa globaalin brändin markkinoinnin kustan- nusten laskemisesta, asiakasvalitusten määrän pudottami- sesta 50 % kansainvälisessä laivaterminaalissa, vähittäis- kaupan osastokohtaisen myynnin lisäämisestä 15 %:lla ja viihtyvyyden lisääntymisestä konttoreissa ja palvelutiloissa. – Ääni vaikuttaa ihmisiin fysiologisesti ja psykologisesti. Sen kautta voidaan parantaa asiakaskokemusta, ostokäyttäyty- mistä, brändimielikuvaa, makuaistia, tunnetiloja ja myyntiä. – Kuvittele, kun ruuhkabussissa puhelin pirahtaa soimaan. Todella monien käsi menee taskulle tai käsilaukkuun puhelinta kohden ennen kuin asiaa ehtii edes miettimään. Entä mitä alkaa tehdä mieli, kun kuulet tölkin avaamisesta aiheutuvaa sihinää? Linnun laulu taas on ihmisen historiassa kertonut siitä, että petoja ei ole lähellä. Siksi se rauhoittaa vielä nykyäänkin. Ääntä kohti! Mitä tekemistä äänellä ja ruoalla sekä ravintolatoiminnalla on? Paljonkin, kun kysytään Antti Suomalaiselta. – Matalat äänet tuovat esiin umamin ja happaman maun, kun taas korkeat äänet ja nopeatempoisuus korostavat makeaa. Myös musiikin temmolla on vaikutusta. Lyhyet ja terävät sävelet voidaan kokea uhkaavina, minkä vuoksi niitä kuullessa ruoan karvaus nousee esiin. Kun musiikissa sävelet liittyvät saumattomasti yhteen, makeus puolestaan pääsee esille. – Maailmalla on ravintoloita, joissa on rakennettu koko illan äänimaailma menun pohjalta. Se on äärimmäisen mielen- kiintoista, mutta ravintoloiden tulisi ihan ensimmäiseksi lähteä liikkeelle asiakasviihtyvyyden parantamisesta. Akustiikkaan vaikuttamalla saadaan estettyä kaikua sekä vähennettyä hälyä.Tämä on kuitenkin vain alkusoittoa sille, miten asiakas saadaan toden teolla viihtymään ravintolas- sasi ja muistamaan ruokahetken myös myöhemmin. Antti Suomalainen puhuu kohtauspisteistä eli sellaisista hetkistä tai tiloista, joissa asiakas kokee eri tunteita tai tarpeita, joihin musiikilla ja äänillä voidaan vastata. – Ravintolan ulkopuolella pitäisi kuulua sisälle houkutte- levaa musiikkia, omaa annosta odotellessa voi olla tarpeen rauhallinen äänimaailma, raskaan lounaan jälkeen ravintolan ovella taas kaipaisi jotain tsemppaavaa ja vauhtia antavaa. Äänillä pystytään myös peittämään ei-toivottua meteliä keittiöstä tai naapuripöydän yksityisiä keskusteluja – ilman että vain lisätään äänenvoimakkuutta. Esimerkiksi oikein sijoitetuilla kaiuttimilla ja äänisuihkuilla. Kuulostaako hyvältä? Kuulostaapa mahtavalta. Ajatteletko, että asia ei kosketa sinua tai yrityksesi on liian pieni miettimään äänisuunnitte- lua? Näin asia ei ole.Vaikka ”äänibrändääminen” ei olisikaan sinulle sopivin vaihtoehto, kannattaa miettiä asiakkaan kokemaa äänimaailmaa. Keittiöstä kantautuva kolina, ilmastointilaitteen suhina tai kaikuva ruokasali ei lisää asiakasmukavuutta. – Pienempikin kahvila tai lounaspaikka pystyy parantamaan huomattavasti asiakaskokemusta äänien avulla, vaikka budjetti ei olisikaan suuren suuri. Äänimaiseman saa luotua jo melko edullisesti. Ja jos Spotify tyydyttää, voi esimerkiksi ostaa kuratoinnin soittolistaan, joka on osittain käsin valittu ja osittain tiettyä tunnelmaa hakevaa musiikkia. Ehdotto- masti parempi ja asiakasta huomioivampi vaihtoehto kuin kaupallinen radio. – Isommat yritykset pystyvät luonnollisesti tekemään kokonaisvaltaisemman äänisuunnitelman, jossa on mietitty jokainen kanava ja kohtauspiste.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2ODg=